سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مسافر کوچولو
درباره وبلاگ


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 33
  • بازدید دیروز: 13
  • کل بازدیدها: 95092



جمعه 90 خرداد 13 :: 10:34 عصر ::  نویسنده : مرتضی ابدالی
احداث سد بختیاری، بلندترین سد جهان با مشارکت چین
 
106352 -? اسفند ????
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: قرارداد همکاری در ساخت سد بختیاری بعنوان بلندترین سد جهان میان ایران و چین منعقد می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: قرارداد همکاری در ساخت سد بختیاری بعنوان بلندترین سد جهان میان ایران و چین منعقد می شود، امری که بخوبی بی اعتنایی چین به تحریم‌های اعمالی علیه جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد

محمد رضا رضازاده با اعلام این خبر افزود : هیاتی از وزارت نیرو به سرپرستی محمد رضا عطارزاده معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ، مذاکرات مربوط به تامین مالی طرح سد و نیروگاه بختیاری را در چین پیگیری کرده است. وی اظهار داشت: هیات ایرانی در دیدار با مسوولان شرکت بین المللی ساینا هایدرو خاطر نشان ساخته که انگیزه ایران برای همکاری با چین در مورد طرح سد و نیروگاه بختیاری توسعه همکاری های دو کشور در شرایط موجود بین المللی است، ضمن اینکه استفاده از خط اعتباری میان دو کشور برای تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه که بزرگترین طرح سد بتنی و نیروگاه برق آبی جهان بشمار می رود اهمیت ویژه‌ای دارد.

رضازاده یادآور شد: شرکت ساینا هایدروی چین سوابق و تجربیات زیادی در مورد ساخت سدهای بزرگ دارد و زمینه همکاری میان این شرکت با شرکت های ایرانی وجود دارد. بنا بر این گزارش در دیدار معاون آب و آبفای وزیر نیرو با مسوولان شرکت ساینا هایدرو دو طرف توافق نمودند که تا چند روز آینده مباحث جزئی باقیمانده قراردادی، حل و فصل شود به گونه‌ای که تا 24 اسفندماه‌جاری ( 15 مارس) قرارداد سد و نیروگاه 315 متری بختیاری منعقد شود.
یادآور می شود که سد و نیروگاه بختیاری در جنوب غربی ایران در کوه‌های زاگرس چین خورده و در شمال غربی ایستگاه تنگ پنج در مسیر راه آهن تهران اهواز ساخته می شود.

محل احداث این سد در فاصله مستقیم حدود 50 کیلومتری بالادست سد دز و پنج کیلومتر بالادست تقاطع رودخانه های سزار  بختیاری قرار گرفته است. سد بختیاری به عنوان بلندترین سد دو قوسی بتنی جهان با ارتفاع 315 متر،بزرگترین مخزن مصنوعی ذخیره آب را در کشور پس از کرخه با حجم ظرفیتی معادل چهار میلیارد و 800 میلیون متر مکعب خواهد داشت.

با توجه به صعب العبور بودن منطقه، با احداث و آبگیری این سد اراضی کشاورزی زیادی غرقاب نخواهد شد و هیچ روستای دائمی به زیر آب نخواهد رفت. ظرفیت نیروگاه برق آبی بختیاری نیز یک‌هزار و 500 مگاوات و انرژی تولیدی سالانه با ضریب کارکرد 20 درصد، نزدیک به سه هزار گیگاوات ساعت است. ذخیره سازی و تنظیم آب با توجه به حجم زیاد مخزن سد، کنترل سیلاب‌های فصلی و بهبود شرایط ایمنی در پایین دست سد ، جلوگیری از ورود رسوبات رودخانه بختیاری به مخزن سد دز و در نتیجه افزایش عمر مفید سد و نیروگاه دز و امکان تولید بهینه انرژی پاک در پیک مصرف روزانه و سالیانه از مهمترین ویژگی های این طرح است.

طرح سد و نیروگاه بختیاری در زمان اجرا با بکارگیری نیروهای بومی، تاثیر مهمی در اشتغال‌زایی منطقه خواهد داشت. بهبود شرائط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در منطقه ، ایجاد امکان توسعه و سرمایه‌گذاری در محدوده طرح، بهبود سطح رفاهی زندگی اهالی، ارتقاء سطح آموزش و بهداشت همچنین افزایش درآمد سرانه بواسطه ایجاد اشتغال ، استفاده از قابلیت‌های گردشگری منطقه، افزایش سهم منطقه در توسعه کشور، بهبود ارتباطات و حمل و نقل زمینی از طریق ایجاد جاده‌های دسترسی، افزایش ارزش افزوده خدمات در منطقه طرح از جمله اثرات جانبی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اجرای طرح بختیاری بشمار می رود.




موضوع مطلب :