سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
مسافر کوچولو
درباره وبلاگ


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 0
  • بازدید دیروز: 1
  • کل بازدیدها: 94792



پنج شنبه 92 بهمن 17 :: 9:29 عصر ::  نویسنده : مرتضی ابدالی

ابوالقاسم بختیار (1250 در بروجن- 1349 هجری شمسی) پزشک ایرانی و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و رئیس آن مرکز بود.

بختیار در بروجن به دنیا آمد و در ابتدا به دست‌فروشی و سپس به معلمی (مکتب‌داری) روی آورد. مدتی در اصفهان بود و در سال 1289 هجری خورشیدی در سن سی و نه سالگی دانش آموز دبیرستان امریکایی تهران (دبیرستان البرز) شد. او سپس راهی امریکا شد و در دانشگاه‌های کلمبیا، آیووا و داکوتای جنوبی به آموختن پرداخت و سرانجام در پنجاه و پنج سالگی آموزش پزشکی خود را به اتمام رساند.

او در سال 1310 هجری خورشیدی به ایران بازگشت. در سال 1313 در تأسیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شرکت داشت و در ابتدا معاونت دانشکده پزشکی را بر عهده داشت. او بعدها به ریاست این دانشکده رسید.

هلن جفریز بختیار (به انگلیسی: Helen Jeffreys-Bakhtiar) متولد شهری نزدیک به بویزی در ایالت آیداهو افسر و فرمانده نیروی دریایی آمریکا بود که سالها در مناطق محروم ایران فعالیتهای خدماتی از جمله فعالیت‌های مربوط به اصل چهار ترومن انجام می‌داد. [1]

کوه هلن در استان چهارمحال و بختیاری به افتخار وی نامگذاری گردیده است.[2]

وی تخصص پرستاری خود را در نیویورک دریافت کرد، جایی‌که با همسر خود دکتر ابوالقاسم بختیار آشنا گردید. وی نخستین بار در سال 1931 میلادی به ایران سفر کرد.

پنج تن از هفت فرزند وی در ایران متولد شدند. هلن جفریز بختیار در سال 1973 درگذشت و در طوس در استان خراسان به خاک سپرده شد.




موضوع مطلب :